Geçen Cumartesi akşam Antalya’da Türkiye Genç Turizmciler Derneğinin ödül törenine katıldım.
Boğaziçi Üniversitesi mezunu dokuz genç turizmcinin 2008’de kurduğu dernek, bu yıl dört kategoride “Başarılı Genç Turizmciler” ödülü vermeye başlamış. Bulut BAĞCI başkanlığında, dernek ve ödül alan genç turizmciler sektörde ümit veriyor.
Törende orta yaşın başarılı turizmcileri, Sayın BARANER, Sayın GÜR ile Kültür ve Turizm müsteşarı Sayın YILMAZ, ufuk açıcı konuşmalar yaptılar. Jüri Başkanı Doç.Dr. İbrahim BİRKAN da cesaretlendirici sözler söyledi. 1980’li yılların zor şartlarından, turizmcilerin bireysel mücadelelerinden, kamu ve özel sektörün uyumlu birlikteliğinden, o yıllardaki Turizm sektörümüzü daha da ileriye taşıyacak hayallerinden bahsettiler. Merhum Cumhurbaşkanımız Turgut ÖZAL’ı rahmet ve minnetle andılar. Gençlere yeni hayaller düşünmelerini tavsiye ettiler. O yıllarda 1 milyon turist gelirken, 30 milyonu hayal ettiklerini anlattılar.
O hayaller bugün gerçek oldu. Şimdi 60 milyon turist hayal ediyoruz. 30 milyona erişmemiz 25 yıl aldı. Yeni nesil turizmcilerin kurumsal ve metotlu çalışmalarıyla 15 yılda 60 milyona erişileceğini düşünüyorum.
Ülkemizin yeni hedefine giden yıllarında gerçekleşmesini umduğum bir hayalimi hatırladım törende.
Çanakkale’den başlayan Anadolu’nun ilçe-ilçe, belde-belde güzelliklerinin yakınından geçerek Nahçıvan’a ve Bakü’ye DUBLE YOL olarak inşa edilecek bir Turizm Yolu hayalimi. Tören vesilesiyle bunu genç turizmcilere emanet etmek istedim.
Amerika’da Kuzey Doğu’dan başlayıp Güney Batı’ya doğru uzanan, yaklaşık 4000 km. uzunluğunda, yolculara adeta Amerika tarihini yaşatan, Route 66 benzeri ve 2023’e kadar tamamlanacak bir turizm-medeniyet yolu;
Çanakkale köprüsünden başlayıp, Balıkesir’in kuş cennetine, Eskişehir Battalgazi’den Afyon Kocatepe’ye, Konya Hitit höyüklerinden, Aksaray Ihlara Vadisine, Manastır Vadisinden, Nevşehir Göreme’ye, Adıyaman Nemrut yakınından Elazığ Hazar Gölü’ne, Harput’a, Mardin’in gizemli Manastır ve harabelerinden, Malazgirt-Tatvan-Ahlat’ı birleştirerek Ağrı İshakpaşa’ya, Anadolu’dan ayrıldıktan sonra Nahçıvan’dan Bakü’ye ulaşacak yaklaşık 2500 km. Anadolu Ruhunu kesintisiz yaşatacak ve yansıtacak “Turizm Medeniyet Yolu”.
Yolun Türkiye kısmı iki yanından 50 metre derinliğinde Turizm Alanı ilanıyla imar yapılarak, çeşitli aralıklarla yolun hemen iki yanına 1 veya 2 katlı yapılarla, yakınından geçilen ilçenin, beldenin tarihini, hayat tarzını, dokumasını, kıyafetini, yemeğini, müziğini yansıtan mekânlar yapılsa. Kimi yerde Roma öncesini, kimi yerde Roma Dönemini ve asıl 11.yy’dan sonra Anadolu’yu yaşatan mekânlar. Yoldan çıkış verilen Milli Parklar, Tabiat Parkları, korunmuş köylerimiz, akarsuyla çalışan un değirmenlerimiz, Erenlerimiz, Selçuklu mekânları, eserleri ve ilk Osmanlı mekânları ve imar, renk, nisbet ve standartlarıyla kimlik kazandırılmış bir “Turizm Medeniyet Yolu”
Yolun herhangi bir yerinden girenler, hangi yöne gitseler 25-30 km. içinde dünün Anadolu’sunu bugünün sunumuyla yaşatan atmosferle karşılaşsalar. Sadece bir duble yol değil “Anadolu’nun Ana Caddesi” olsa. Çanakkale’den Bakü’ye bir turizm-barış-medeniyet ve günlük ticaret yolu olsa diye düşündüm.
Hedefimiz zengin Anadolu tarihinin-kültürünün-tabiat varlıklarının sergilenmesini sağlamak ve Anadolu’da turizmi sürdürülebilir yapmak olmalı.
Marko Polo’dan beri Avrupa’nın hayali ve özellikle son 40 yıldır ısrarla takip edilen, Londra-Pekin demiryolu gerçekleşmek üzere. 2020’li yıllarda Londra-Pekin treninin çalışabileceği konuşuluyor. Bu, ülkemizin de paylaştığı ve yatırımlarla katkıda bulunduğumuz bir hayal. Manş Denizi altından Eurostar çalışıyor. 2013 yılında İstanbul boğazı da su altından geçilerek Pekin yolunda çok önemli bir hat açılmış olacak. Londra ile Pekin, demiryoluyla birleşirken biz de 15 yıl içinde Ege ile Hazar denizini, Çanakkale ile sorunlar çözüldükten sonra Ermenistan’dan 60 km. geçerek Nahçıvan üzerinden Bakü şehirlerini Anadolu Turizm Yoluyla birleştirsek nasıl olur?
Genç turizmciler isterlerse düşünceyi tartışabilir, katkılarıyla zenginleştirebilir. Tabiî ki karayolları ve turizm uzmanlarıyla, tarihçilerle, arkeologlarla, çevre uzmanlarıyla çalışılmalı.
Gerçekleşebilse 60 milyon turist hedefinde Türkiye rakipsiz ve çok yönlü bir turizm altyapısına daha kavuşur. Yolun çoğu kesimi 2003 yılından bu yana hükümetimizin duble yol yatırımlarıyla zaten yapılmakta. Güzergahtaki yollara bu vizyon doğrultusunda eklemeler yaparak “Turizm Endüstrisi Yolu” haline getirebilir miyiz? Projeyle yolun iki yanından 100 km derinliğinde ekonomik ve sosyal hareketin, iç turizmin hızlanmasını sağlayabilir miyiz? Genç turizmciler bilir.
Adalet ve Kalkınma Partisi Antalya Milletvekili
Sadık Badak